HUKUM-HUKUM BERKAITAN
PUASA
1-
JARUM INSULIN: Tidak membatalkan puasa kerana
ianya ialah jarum berubat kerana dengannya pesakit masih berhajat kepada makan
dan minum. Secara umumnya jarum terbahagi kepada 2 bahagian , yakni jarum untuk
berubat dan jarum untuk menyalurkan makanan, jarum perubatan digunakan samaada
untuk meringankan sakit atau digunakan untuk mengubati sesuatu penyakit atau
untuk menyejukkan badan kerana satu keperluan seperti jarum insulin, dalam
keadaan ini tiada masaalah bagi seseorang menggunakannya masa puasa samaada di
bawah kulit atau di urat saraf tiada bezanya. Jenis yang kedua dari jarum ialah
yang diguna untuk menyalur makanan dalam badan tujuannya untuk menghilangkan
kekeringan badan atau lainnya dari tujuan perubatan. Mengikut jumhur fuqaha
semasa (kontemporari) bahawa ianya membatalkan puasa. Sekumpulan ulama lain
pula berpegang bahawa ianya tidak membatalkan puasa, kerana ianya bukanlah
makan atau minum, pendapat ini adalah yang paling rajah wallahua’lam, kerana
jarum yang menyalurkan makanan terhasil darinya sebahagian dari maksud makan
dan minum bukanlah merangkumi keseluruhan maksud makan dan minum, kerana
manusia tidak makan kerana untuk kenyang sahaja akan tetapi mereka makan dengan
tujuan untuk kenyang dan kelazatan, maka apabila hanya terhasil sebahagian
sahaja tujuannya maka ianya tidak memestikan untuk dikaitkan dengan apa yang
terhasil dengannya tujuan tersebut, jadinya yang rajah dari dua pendapat ini
ianya tidak membatalkan puasa, makanya semua jenis jarum yang digunakan tidak
membatalkan puasa. Kerana amanah ilmu kita sebutkan bahawa jumhur (kebanyakan)
ulama semasa melihat bahawa ada perbezaan hukum antara jarum untuk berubat dan
jarut untuk menyalurkan makanan ke dalam badan, yakni jarum perubatan tidak
membatalkan puasa dan jarum untuk menyalurkan makanan ke dalam badan
membatalkan puasa. Sebahagian ulama lain pula berpendapat bahawa semua jenis
jarum membatalkan puasa, maka kita sebut semua pendapat ulama. - FATWA ASY-SYIEKH DR. KHALID ALMUSLIH
TENAGA PENGAJAR DI UNIVERSITI AL-QOSIM.
2-
Wanita hamil dan wanita
menyusu: Sekiranya mereka tidak mampu berpuasa atau di takuti atas kandungan
dan bayi maka diharuskan mereka berbuka dan hanya wajib membayar fidyah sahaja,
tidak wajib ke atas mereka puasa ganti (qada). Dari Ibnu Abbas
radhiAllahua’nhuma katanya: “Lelaki dan wanita tua yang lanjut usia, dan mereka
berdua mampu melaksanakan ibadah puasa, diberi kelonggaran berbuka jika mereka
berdua mahu dan wajib memberi makan seorang miskin setiap hari dan tiada puasa
ganti (qadha) atas mereka berdua, kemudian ketentuan itu di hapus oleh ayat
ini:
فمن شهد منكم الشهر فليصمه
Maka tetaplah bagi lelaki dan wanita tua
yang lanjut usia, bila mereka merasa berat melaksanakan puasa, serta wanita
hamil dan yang menyusui bayinya jika mereka rasa khuatir (kesihatan bayinya) mereka
boleh berbuka dan mereka wajib memberi makan seorang miskin sebagai ganti
tiap-tiap hari (yang mereka tinggalkannya).- Rirayat al-Baihaqi dengan sanad
yang kuat- 4: 230.
Dari Ibnu Abbas radhiaAllahua’nhuma katanya:
“Apabila wanita hamil takut atas kesihatan dirinya , dan wanita menyusu takut
atas kesihatan bayinya di bulan Ramadhan, katanya: Keduanya boleh berbuka
puasa dan memberi makan setiap hari
seorang miskin dan mereka berdua tidak perlu mengqadha puasa”. – Sahih ,
menyandarkannya oleh al-Albani dalam kitab Irwa’ alghalil: 4/19, kepada
at-Thabari : 2758 dan katanya: “Sanadnya sahih di atas syarat Muslim.
3-
Dari Nafi’ katanya:
“Seorang puteri Ibn Umar radhiaAllahua’nhu menjadi isteri kepada seorang lelaki
Quraisy , dan ketika hamil dia merasa dahaga di (siang hari di bulan) Ramadhan,
lalu Ibnu Umar menyuruhnya berbuka puasa dan (sebagai gantinya) memberi makan
setiap hari satu orang miskin”- Sanad
sahih – Irwa’ alGhalil 4/2 – Addaruquthni: 2/207/15.
4-
Kadar makanan yang wajib
sebagai Fidyah: “Dari Anas bin Malik
radhiaAllahua’nhu : Sesungguhnya dia telah lemah dari melaksanakan puas dalam
satu tahun lalu dia memasak sebesen bubur roti lalu dia menjemput 30 orang
miskin dan mengenyangkan mereka”- ”-
Sanad sahih – Irwa’ alGhalil 4/2 – Addaruquthni: 2/207/16.
Rukun-Rukun Puasa
1-
Niat, sebelum terbit fajar
setiap malam- Dari Hafshah katanya: Sabda Rasulullah sallallahua’laihiwasallam:
“Barangsiapa yang tidak menetapkan niat puasa sebelum fajar , maka tiada puasa
baginya”- Sahih alJami’ as-Shoghir 6538, A’unul Ma’bud : 7:122 no: 2437.
atTirmizi: 2: 116 no: 726, anNasaie: 4:196.
2-
Menahan diri dari
perkara-perkara yang membatalkan puasa.
فَالآنَ بَاشِرُوهُنَّ وَابْتَغُوا مَا كَتَبَ
اللَّهُ لَكُمْ وَكُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ
الأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّيَامَ
إِلَى اللَّيْلِ ) البقرة/187.
Hal-Hal Yang Membatalkan Puasa
1- Makan
2- Minum
3- Muntah dengan sengaja
4- Haidh
5- Nifas
6- Bersetubuh
No comments:
Post a Comment